Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Задължителни осигурителни вноски за самостоятелно заети лица, които се движат в рамките на Европейския съюз - част 1

    Димитър Бойчев Отговор, предоставен от
    Димитър Бойчев
    Както всички граждани на Европейския съюз (ЕС), самостоятелно заетите лица с европейско гражданство[1]  също се ползват от правото на свободно движение в рамките на държавите–членки и това е гарантирано още с първичните източници на законодателството на Съюза[2].

    За да се обезпечи и стимулира упражняването на въпросното право в ЕС, в това число спрямо самостоятелно заетите лица, се прилагат правила за координация на системите за социална сигурност на държавите-членки, които са въведени с два европейски регламента, а именно:
    Регламент (ЕО) № 883/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 – това е така наречения „основен регламент“, който съдържа предимно материалните разпоредби относно въпросните правила;
    Регламент (ЕО) № 987/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 16 септември 2009, който е известен още като „прилагащ регламент“, тъй като с него се определят най-вече процедурните правила  за прилагане на основния регламент. 
     
    Тези два регламента се прилагат на територията на всички държави-членки на ЕС (навсякъде по-надолу в това число условно включваме Конфедерация Швейцария и държавите от ЕИП – Норвегия, Исландия, Лихтенщайн) по отношение на така наречените „традиционни клонове“ на социалната сигурност и то спрямо граждани на Съюза[3], които се движат между държавите-членки – т.е. при наличие спрямо лицата на трансгранична ситуация. 

    Пример: Български гражданин осъществява дейност като самостоятелно заето лице на територията на България и Гърция. Налице е трансгранична ситуация (движение между държави-членки на ЕС). Случая попада в приложното поле регламентите на ЕС за координация на системите за социална сигурност на държавите-членки. 

    Легална дефиниция на „дейност като самостоятелно заето лице“ за целите на прилагане на координационните правила е въведена с чл. 1(б) от Регламент (ЕО) № 883/2004. Означава всяка дейност или положение, което се приема за еквивалентно за целите на социално осигурителното законодателство на държавата-членка, в която се осъществява такава дейност или съществува еквивалентно положение. За дейност, осъществявана на територията на България, като самостоятелно заети се разглеждат: 
    - самоосигуряващите се по смисъла на Кодекса за социално осигуряване (КСО): лицата по чл. 4, ал. 3, т. 1,2 и 4 от кодекса и
    - тези, които полагат труд без трудово правоотношение (така наречените „граждански договори“), ако за тази дейност подлежат на държавно обществено осигуряване: лицата по чл. 4, ал. 3, т. 5 и 6 от КСО.

    Гарантиране правото на свободно движение, включително по отношение самостоятелно заетите лица, е извършено чрез въвеждане с Регламент (ЕО) № 883/2004 на принципа за само едно приложимо законодателство в сферата на социалната сигурност, както и посредством регламентиране на самите правила за определяне на приложимото законодателство. 

    Още по темата:
     
     
     

    Принципът за само едно приложимо законодателство е въведен с чл. 11(1) от регламента и гласи следното: „Лицата, за които се прилага настоящият регламент, са подчинени на законодателството само на една държава–членка”. Целта е да се предотвратят случаите, при които лицата (в това число самостоятелно заетите) остават без задължително осигуряване по законодателството, на която и да било държава-членка, или случаи, при които са обхванати от законодателството в сферата на социалната сигурност на повече от една държава-членка. Това е така, защото горепосочените ситуации се разглеждат като потенциални препятствия за упражняване правото на свободно движение. 

    Определяне на приложимото законодателство в съответствие с регламентите на ЕС по същество представлява определяне на държавата-членка на ЕС, която е единствено и изцяло компетентна по отношение социалната сигурност на лицето. Това е държавата, в която се внасят задължителните осигурителни вноски и от която, при необходимост, лицето ползва права във връзка със социалната сигурност.  

    Документът, чрез който се удостоверява приложимото законодателство, е формуляр А1, чието пълно наименование е: „Удостоверение относно законодателството в областта на социалната сигурност, което се прилага по отношение на притежателя“. Институцията в България, която е оправомощена да определя и удостоверява приложимото законодателство в съответствие с регламентите на ЕС, е Национална агенция за приходите (НАП). Важно е да се подчертае, че в определени ситуации самостоятелно заетите лица, са задължени да уведомят съответната институция, независимо дали желаят или не удостоверяване на приложимото законодателство. 


    _____________________
    [1] Има се предвид гражданство на държава, която е членка на ЕС;
    [2] В тази връзка виж чл. 49 от Договора за функционирането на Европейския съюз (предишен чл. 43 от Договора за създаване на Европейската общност);
    [3] При определени условия регламентите се прилагат и спрямо граждани на трети държави, ако кумулативно са изпълнени следните изисквания: лицата да пребивават законно (независимо от продължителността на разрешеното пребиваване) и да са обхванати от системата за социална сигурност в дадена държава–членка и при наличие на трансгранична ситуация между държави–членки на ЕС, независимо дали трансграничният елемент касае икономическа активност. Определени държави–членки не прилагат тези регламенти спрямо гражданите на трети държави, а именно: Обединеното кралство и Дания. Това се отнася, също така, за Конфедерация Швейцария и държавите от ЕИП (Норвегия, Лихтенщайн, Исландия). 

    БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

    9 експертни решения за трудовоправни отношения

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "9 експертни решения за трудовоправни отношения"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x