Осигуряване при изпращане на румънци за работа в Холандия, наети от новосъздадено българско дружество
Отговор, предоставен от
Аспасия Петкова
Аспасия Петкова
на 20 Окт 2023
Въпрос:
➤ Новосъздадена българска фирма иска да наеме чуждестранни лица - румънци - след което да отдава труд под наем на холандска фирма. Поради това, че е новосъздадено, дружеството вероятно няма да отговаря на условията за издаване на формуляр А1. Ако работниците са изпратени за под 2 години, какви са възможностите за осигуряването им в България? Ако няма такава възможност, то по какъв начин може да бъде получена информация за данъчно-осигурителното законодателство в Холандия и извършване на съответните действия от счетоводно-обслужваща фирма в България?
Отговор:
В чл. 121а от КТ и в Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги са уредени особеностите при командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги.
Понятието „изпращане“ се въвежда за предприятията, които осигуряват временна работа, когато изпращат работници и служители в рамките на предоставянето на услуги. Съгласно разпоредбата на чл. 121а, ал. 2 от КТ: „Изпращане на работници или служители в рамките на предоставяне на услуги е налице, когато:
1. регистрирано по българското законодателство предприятие, което осигурява временна работа, изпраща работник или служител в предприятие ползвател на територията на друга държава – членка на Европейския съюз, държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария;
2. предприятие, което осигурява временна работа, регистрирано по законодателството на друга държава – членка на Европейския съюз, държава – страна по
Споразумението за Европейското икономическо пространство, на Конфедерация Швейцария или на трета държава, изпраща работник или служител на работа в предприятие ползвател на територията на Република България.“
И при изпращането на работници и служители от предприятия, които осигуряват временна работа, разпоредбата на чл. 121а, ал. 3 от КТ изисква за целия период на изпращането да съществува трудово правоотношение между работника и служителя и предприятието, което осигурява временна работа.
При изпращане на работници или служители в случаите по чл. 121а, ал. 2, т. 1 от КТ предприятието, което осигурява временна работа, и работникът или служителят уговарят условията на работа за работника или служителя в предприятието ползвател в трудовия договор с предприятието, което осигурява временна работа.
Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ е компетентният орган за предоставяне на информация при отправени запитвания относно приложимото национално право и практика по отношение на правата и задълженията на предприятията, които командироват или изпращат работници или служители на територията на Република България, и на командированите или изпратените работници или служители.
Работодателят или предприятието, което осигурява временна работа от държава членка или от трета държава, или определено от него лице подава в Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ заявление съгласно приложение № 2 към наредбата.
Работодателят е длъжен да уведоми незабавно Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ за всяко изменение на посочените обстоятелства по чл. 12, ал. 1 от наредбата с изключение на данните за работодателя, които се предоставят в 7-дневен срок.
Съгласно чл. 6а от КСО осигурителните вноски за работниците и служителите, командировани по реда на чл. 121а, ал. 1, т. 1 и ал. 2, т. 1 от Кодекса на труда и по смисъла на чл. 12, параграф 1 от Регламент (ЕО) № 883/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. за координация на системите за социална сигурност, се дължат върху получените, включително начислените и неизплатените, брутни месечни възнаграждения или неначислените месечни възнаграждения, както и други доходи от трудова дейност в приемащата държава и в България, но върху не по-малко от минималните ставки на заплащане на труда в приемащата държава, а за работниците и служителите, командировани в държава, в която не са определени минимални ставки на заплащане - минималния осигурителен доход по чл. 6, ал. 2, т. 3 и върху не повече от максималния месечен размер на осигурителния доход по чл. 6, ал. 2, т. 1.
Работодателите са длъжни да се съобразявят с разпоредбите на чл. 121а от КТ относно заплащането и съответно осигуряването на командированите и изпратените работници или служители в чужбина.
За да се приложат разпоредбите на КСО, е необходимо за работниците и служителите, командировани в друга държава-членка на Европейския съюз, в друга държава-страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или в Конфедерация Швейцария, да е приложимо българското законодателство, което се определя съгласно Регламент (ЕО) 883/2004 на Европейския парламент и на Съвета за координация на системите за социално осигуряване и Регламент (ЕО) 987/2009 г. за установяване процедурата за прилагане на Регламент (ЕО) 883/2004.
С оглед прилагането на чл. 6а, ал. 1 от КСО минималните ставки на заплащане се определят в съответствие с националното законодателство на държавата членка, в която е командирован работникът. Легалната дефиниция на минимални ставки на заплащане е въведена с § 1, ал. 1, т. 10 от допълнителните разпоредби (ДР) на КСО и по своя смисъл съвпада с тази по Директива 96/71/ЕО. „Минимални ставки на заплащане” са определените от националното законодателство и/или от практиката на приемащата държава.
Информация относно размера на минималните ставки на заплащане на труда в приемащата държава може да се получи от институцията на тази държава, която контролира спазването на Директива 96/71/ЕО или от Министерството на труда и социалната политика, съответно Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда”, която е централното звено за връзка по отношение прилагане на горепосочената директива.
Аз считам, че трябва да направите искане до Националната агенция за приходите за издаване на удостоверение А1 за определяне на приложимото законодателство и след това да се съобразите с изискванията на КТ и Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги.
Ако НАП откажат да издадат удостоверения А1, тогава трябва да се запознаете със законодателството във Холандия от компетентните органи там, и да го прилагате.
БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "9 експертни решения за трудовоправни отношения"!
Подобни статии от категория Осигуровки
19Ноем2024
Осигуряване на управител, който ще прекарва по-голяма част от годината в ОАЕ
от Аспасия Петкова
на 19 Ноем 2024
04Септ2024
Осигуряване на ФЛ и облагане на доходи по различни основания
от проф. д-р Любка Ценова
на 04 Септ 2024
26Апр2024
Облагане на доходи за местно лице, което работи за САЩ и Обединеното кралство
от Аспасия Петкова
на 26 Апр 2024
23Апр2024
Декларират ли се доходи на ФЛ от трудови правоотношения в САЩ
от Аспасия Петкова
на 23 Апр 2024
18Апр2024
Осигурителни вноски при ползване на оборудвана от работодателя стая за почивка
от проф. д-р Любка Ценова
на 18 Апр 2024
27Март2024
Корекция на работното време в Декларация образец 1
от Аспасия Петкова
на 27 Март 2024