Осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд при дистанционна работа
Отговор, предоставен от
доц. д-р Андрей Александров
доц. д-р Андрей Александров
на 15 Март 2022
Въпрос:
➤ В нашето предприятие се пристъпва към дистанционна работа инцидентно, когато се налага от непредвидени обстоятелства – например върнато дете от детска градина или училище и необходимост родителят да полага грижи за него, като същевременно изпълнява и служебните си задачи от разстояние. Обикновено това става по съгласие между работника и работодателя за период от няколко дни. Трябва ли да минаваме през цялата процедура с оценка на риска и пълно оборудване или е достатъчно само допълнително споразумение с основните, минимални изисквания и задължения? Въвели сме дневни отчети на работата и работното време.
Отговор:
Факт е, че работодателят е носител на общо задължение за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на работното място, без значение къде се намира то. Същевременно, само при полагане на труд в работните помещения, осигурени от работодателя, той може да упражнява ефективен контрол върху факторите на работната среда. Съвсем различно е положението при полагането на дистанционен труд от място, което работодателят трудно би могъл непосредствено да провери. И в материята на надомната работа (чл. 107д, т. 2 от КТ), и при работата от разстояние (чл. 107к, ал. 6 от КТ) са предвидени задължения на служителя да допуска работодателя до мястото, където полага труд, но е ясно, че при десетки или стотици дистанционно работещи служители това са по-скоро пожелателни норми.
В последните месеци се наблюдава практиката работодателите да изискват от дистанционно работещите служители подписване на декларации, че са запознати с правилата за здравословни и безопасни условия на труд, установени в предприятието, и са длъжни да ги спазват в домовете си или изобщо на местата, откъдето полагат дистанционен труд. Изисква се и деклариране на мястото, където служителят ще полага труд – по постоянен или настоящ адрес, в дома на трето лице, в същия или друг град, държава и пр. Някои работодатели изискват и конкретна информация за факторите на работната среда в дома на лицето – разполага ли със самостоятелно работно помещение, какъв е размерът му, осветеност, честота на проветряване и т.н. Следва да се отбележи, че с изменения от ноември 2020 г. в Наредба № 5 от 11.05.1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска беше предвидено задължително преразглеждане на оценката на риска при извънредна епидемична обстановка. Без да е посочено изрично дали правилата се прилагат и при надомна работа или работа от разстояние, няма причина те да бъдат изключени от широката формулировка: „всички предприятия, места и дейности“, която използва Наредбата. Разбира се, гаранции за верността на декларираните обстоятелства не съществуват. Трудно може да се предвиди и дали подобна декларация би имала значение в един съдебен спор за ангажиране на отговорността на работодателя за вреди от настъпила в дома на служителя трудова злополука. При все това е разумно работодателят да си осигури предварително доказателства, че е положил усилия (в рамките на разумното) за предотвратяване на възможни увреждания на здравето и работоспособността на служителите, полагащи дистанционен труд, че е провел инструктажи и обучения за боравенето с предоставено оборудване и т.н. В отговор на Интернет-страницата на МТСП в рубриката „Често поставяни въпроси“ е изрично посочено, че „няма пречка инструктажът при работа от разстояние да се провежда чрез средствата на информационните технологии, които са в същността и условията при тази форма за организиране на работата. В тази връзка считаме, че инструктажите при работа от разстояние може да се документират в електронни документи, като следва да се приложи такава организация на работа с тях, която не нарушава разпоредбата на чл. 11, ал. 5 от Наредба № РД-07-2 за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд (ДВ бр. 102/2009 г.) и при спазване на изискванията за работа с електронни документи и електронни удостоверителни услуги.“
С уважение:
доц. д-р Андрей Александров
|
Още за дистанционна работа:
|
БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "9 експертни решения за трудовоправни отношения"!
Подобни статии от категория Условия на работа
29Март2024
Редуване на работа от офиса и работа от разстояние
от Аспасия Петкова
на 29 Март 2024
15Авг2023
Третиране на предоставяне на напитки за служители на еднодневни трудови договори
от Аспасия Петкова
на 15 Авг 2023
05Апр2023
Третиране на кончина на път за работа като трудова злополука
от Аспасия Петкова
на 05 Апр 2023
13Февр2023
Полагаемост на ваучери за храна за служители, работещи на график
от Красимира Гергева
на 13 Февр 2023