Какво би станалов, в случай че майчинството се обвърже с минималната заплата
Отговор, предоставен от
PortalTRZnormativi.bg
PortalTRZnormativi.bg
12 Март 2016
Миналата седмица парламентът отхвърли искането майчинството за втората година да се обвърже с размера на минималната работна заплата, която бе повишена до 420 лв. за тази година. По мнението на вносителите от БСП това ще струва около 19 млн. лв. на година и ще повиши доходите на 40-те хиляди майки, гледащи детето си до 2-годишна възраст по последните данни на НОИ.
Всъщност подобни предложения са били давани вече, тъй като до преди няколко години тези обезщетения следваха минималната работна заплата. Макар и формално обезщетението да не бе равно на МРЗ, а да се определяше с годишния закон за бюджета на държавното обществено осигуряване, то беше увеличавано до новия размер на МРЗ с всеки ръст на минималната заплата, е посочено в анализ на ИПИ.
Следва да се има предвид, че обезщетенията за отглеждане на дете до 2-годишна възраст са обезщетения за майки, имащи осигурителна история (т.е. срещу тях стоят платени в миналото осигуровки), които се полагат на осигурените майки до включването им отново на пазара на труда и не следва да се разглеждат като насърчение. Второ, минималната работна заплата е единствено административно определена сума, която не е съобразена с икономическата реалност и не отразява развитието на пазара на труда. Не би следвало никакви други плащания да се обвързват с нея, още повече предвид ударното ѝ увеличаване през последните 2 години.
Размерът на обезщетението за майчинство силно влияе върху решението на майката за по-кратко или по-продължително отглеждане на децата у дома. Така, колкото по-висок е размерът на обезщетението, толкова по-малко смисъл има за жената да се върне на работа и да взима заплата вместо обезщетения. Това е видно и от данните на НОИ за броя на обезщетенията за отглеждане на малко дете (от 1 до 2-годишна възраст) в сравнение с обезщетенията за бременност и раждане (отглеждането до 1-годишна възраст) и размера на обезщетенията. Данните за последните години сочат ясна връзка между решението за оставане вкъщи и стойността на обезщетенията. Докато през 2010 - 2012 г. обезщетението възлиза на 240 лв., около 70 на сто от взималите обезщетения за гледане на дете до 1 година през предходната година, взимат и за 2-ра година. През 2013 г. обезщетението за отглеждане на малко дете рязко се покачи от 240 лв. до 310 лв. (ръстът е 30 на сто), което води до нарастване на дела на решаващите да гледат детето/ децата и през втората година, с 5 процентни пункта. През 2014 г. размерът на обезщетението се покачва доста по-бавно, с около 10 на сто, а делът на майките, оставащи вкъщи и през втората година, леко спада до 73,3 на сто. Това може да бъде обяснено с първото по-сериозно раздвижване на пазара на труда след кризата, което може да е стимулирало една част от майките да се върнат на работа въпреки увеличението от 10% на обезщетението. През 2015 г. делът на майките, отглеждащи детето си поне до 2-годишна възраст, се покачва леко до 74,2%.
Това значи, че с нарастване на стимулите спада делът на майките, които се връщат на работа след 1-вата година майчинство. Т.е. сметките на БСП със сигурност ще излязат грешни, тъй като хората, които ще получават обезщетения, ще се повишат.
Платеното майчинство в България е най-продължително в целия свят и над 5 пъти по-дълго от средното в ЕС, то се се отразява негативно на пазара на труда и различни изследвания показват, че за да не се засегне реализацията на жените, то следва да е в пъти по-кратко. Налице са и по-ефективни методи за подпомагане на семействата, които се различават от стимулите за продължителен престой на помощи и обезщетения.
В случай че обезщетенията за отглеждане на малко дете (до 2-годишна възраст) се повишат, това ще създаде още по-големи стимули за майките да останат вкъщи, особено в по-бедните области (там трудностите са свързани именно с доходите и работните места, а не с липсата на места в детските ясли и градини). Майките биха предпочели да останат у дома, тъй като по-трудно си откриват работа, а дори да си намерят, няма да имат никакъв икономически стимул да го правят, тъй като обезщетението за 2-та година няма да е много по-малко от заплата, която ще взимат. Решаването на демографските проблеми и подпомагането на семействата не следва да става с краткосрочни и икономически неефективни мерки (т.е. с по-високи помощи), а с дългосрочни цели за по-големи възможности за детска грижа, труд и по-високи доходи.
източник: investor.bg
БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "9 експертни решения за трудовоправни отношения"!
Подобни статии от категория Майчинство
08Авг2022
От 1-ви август се въвежда ново обезщетение за бащите и осиновителите на деца до 8 г.
от PortalTRZnormativi.bg
08 Авг 2022
03Ноем2018
Бизнесът отново иска отпадане на 2-рата година майчинство
от PortalTRZnormativi.bg
03 Ноем 2018
01Юни2017
От 1-ви юни майките, върнали се по-рано на работа, получават 50% от майчинството си
от PortalTRZnormativi.bg
01 Юни 2017
29Май2017
От 1 юни майките получават бонус за ранно връщане на работа
от PortalTRZnormativi.bg
29 Май 2017
05Дек2016
Бонус за ранно връщане на работа за майките от юни
от PortalTRZnormativi.bg
05 Дек 2016
14Юли2016
Работещите майки ще получават 50 на сто от обезщетението за дете до 1 г.
от PortalTRZnormativi.bg
14 Юли 2016