Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Издаване на УП-3 за лице с предстоящо пенсиониране

    проф. д-р Любка Ценова Отговор, предоставен от
    проф. д-р Любка Ценова
    Въпрос:
    ➤ Предстои пенсиониране на лице, което има сключен договор за управление от 2008 г. до момента. Лицето изисква да му бъде издадено УП-3. Имаме ли право да издадем такъв документ и необходим ли е, при условие че данните излизат в НОИ?

    Отговор:
    Краткият отговор е: нямате задължение да издадете документ УП-3 на лице по договор за управление и контрол, ако в масивите на НОИ се съдържат необходимите данни за осигурителен стаж и доход на лицето за периода  от 2008 до момента. Задължение ще възникне, ако в НОИ няма данни или са непълни.

    Основанието за този отговор е следното:
    1/ Договорът за управление и контрол не е трудов договор. Той не се сключва по реда на КТ, а по реда предвиден в Търговския закон. Договорът за управление и контрол /ДУК/  е приравнен на трудов договор само и единствено за целите на данъчното и осигурителното законодателство.
    2/ Тъй като ДУК не е трудов договор, дружеството няма задължение да издава и да попълва трудова книжка за лицето, защото времето по ДУК не се зачита за трудов стаж. Лицето, което работи по ДУК, няма право на платен годишен отпуск, полагащ се на работещите по трудов договор, както и на обезщетения, които работодателят заплаща  на служителите си съгласно КТ.
    3/ Когато на лицето, което упражнява дейност по ДУК, е определено възнаграждение по основание и размер за тази дейност, то лицето подлежи на осигуряване, съгласно чл. 4, ал. 1, т. 7 от КСО за следните социално осигурени рискове: общо заболяване и майчинство, инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт, трудова злополука и професионална болест и безработица.
    4/ Лицето, което упражнява дейността по ДУК от 2008 г.  до момента, попада под два режима за удостоверяване на осигурителния си стаж и доход:  
    а/ Режим  на доказване на осигурителен стаж и доход до 31.12.2008 г.; и
    б/  Режим  на доказване на осигурителен стаж и доход от  31  декември 2008 г. до момента.
    5/ За периода до 31.12.2008 г. осигурителният стаж и доход на лицето по ДУК следва да са отразени и заверени в осигурителната му книжка.

    Ако лицето по ДУК няма такава книжка, то следва да поиска от НОИ да му бъде издадена такава. Осигурителната книжка на лицето се издава от териториалното поделение на НОИ по постоянен или настоящ адрес на лицето срещу документ за самоличност и попълнено „Искане за издаване осигурителна книжка на лице, работещо без трудово правоотношение“ - обр. ОК-2, сключеният договор, ако е в писмен вид, или документ за вписване в Търговския регистър, като работещо по ДУК. За да се завери осигурителната книжка на лицето по ДУК,  за времето през 2008 г.. до 31 декември 2008 г., то трябва да има служебна бележка, издадена от осигурителя т.е. от Вас, в която да се съдържат данни за осигурителния му доход за всеки месец от дейността му за този период. Получените суми от средствата за социални разходи на осигурителя също се декларират с отделна служебна бележка.

    6/ За периода от 31 декември 2008 г. до момента, осигурителният стаж и доход на лицето по ДУК се установяват от  постъпилите данни в информационната система на НОИ съобразно подадените от осигурителя, т.е. от Вас, декларации обр. №1 „Данни за осигуреното лице“. Ако в регистъра на осигурените лица в НОИ няма данни за част от времето или за цялото време след 31.12.2008 г. до момента, лицето по ДУК  може да удостовери осигурителния си стаж и доход с удостоверения обр. УП-2 и УП-3, издадени от Вас. НОИ ще извърши  и проверка  за вписване качеството на лицето по ДУК в Търговския регистър.

    Отговорът е изготвен съобразно посочените данни във въпроса.

    С уважение:

     
     
    Нормативна рамка

    КСО

    КТ

     

    БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

    9 експертни решения за трудовоправни отношения

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "9 експертни решения за трудовоправни отношения"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x