Беседа при повишение
Отговор, предоставен от
проф. Сава Джонев
проф. Сава Джонев
14 Юли 2016
Беседата при повишение е друг завършек на атестационната беседа - радостно събитие, happy end, овации. Служителят получава предложение за придвижване в кариерата.
Ръководителят трябва да обоснове фактически авансите, които дава на служителя както за себе си, така и за него, а най-вече заради околните, които зорко следят кое поведение се възнаграждава и кое се наказва.
Повишението трябва да е пряко свързано с атестирането - с длъжностното описание, със стандартите за оптимално изпълнение, с периодичната оценка на достиженията.
Предават се нови функции, нови пълномощия. Ръководителят трябва да е сигурен в четири неща:
- че подчиненият може да изпълнява новите си задължения (подготвен е);
- че желае да ги изпълнява (мотивиран е);
- че ще се впише с новата си роля в колектива (социално компетентен е);
- че ще продължи да се развива на новото си място (има резерви).
За целта той провежда необходимите проучвания и събира нужната му информация. Когато се налага дава и необходимия тренинг.
Неговото израстване може да не става в направление на собствената му длъжност, а често представлява смяна на функциите, на дейностите и статута. Налага се проучване като при назначаване.
Не в пълния обем и номенклатура, но атестацията, делегирането и началното проучване при назначаване са основната методологическа база на беседата при повишение.
Това могат да бъдат трудови постижения, напредък в квалификацията, мениджърски или организаторски изяви и пр. Целта е служителят да изпита положителни чувства от положените усилия и постигнатите резултати. Това ще го стимулира за още по-добросъвестно отношение към работата.
Без излишни възторзи и изхвърляния, просто му се съобщават резултатите и фактите, свързани с неговата работа, правят се изводи за възможностите му и му се прави предложение.
Има ли желание за подобно израстване? Мотивиран ли е за повече усилия, власт, отговорности, придобивки? Склонен ли е да се развива на новото място? Възможно е плановете му да са в съвсем друго направление и да не е съгласен да ги променя. А може, под влияние на предложението, те да претърпят благоприятни изменения.
Ръководителят току що е научил какви са те, съотнесъл ги е с интересите на компанията и незабавно се заема да организира индивидуалното планиране кариерата на служителя. Независимо дали е налице съгласие с предложението, което му е направил, или държи на ориентацията си в друга посока. Важното е да се възползва от ситуацията и да я отиграе в интерес на организацията.
Дава се пълна информация за новото място, за новите изисквания, правила и отговорности, за характера на хората и обкръжението, за трудните места и начините за преодоляването им. По отношение на новите елементи, които се появяват в професията, всичко се повтаря както в беседата при назначаване.
1. За да изиграе своята стимулираща роля, напредъкът трябва да бъде за успехи.
Ръководителят трябва да обоснове фактически авансите, които дава на служителя както за себе си, така и за него, а най-вече заради околните, които зорко следят кое поведение се възнаграждава и кое се наказва.
Повишението трябва да е пряко свързано с атестирането - с длъжностното описание, със стандартите за оптимално изпълнение, с периодичната оценка на достиженията.
2. Повишението е свързано тясно и с делегирането.
Предават се нови функции, нови пълномощия. Ръководителят трябва да е сигурен в четири неща:
- че подчиненият може да изпълнява новите си задължения (подготвен е);
- че желае да ги изпълнява (мотивиран е);
- че ще се впише с новата си роля в колектива (социално компетентен е);
- че ще продължи да се развива на новото си място (има резерви).
За целта той провежда необходимите проучвания и събира нужната му информация. Когато се налага дава и необходимия тренинг.
3. В този контекст само атестирането и операциите по делегирането не са гаранция, че индивидът ще се справи с новата си роля.
Неговото израстване може да не става в направление на собствената му длъжност, а често представлява смяна на функциите, на дейностите и статута. Налага се проучване като при назначаване.
Още по темата: 8 забавни начина да напреднете в кариерата това лято
Не в пълния обем и номенклатура, но атестацията, делегирането и началното проучване при назначаване са основната методологическа база на беседата при повишение.
4. Беседата започва със задължителна обосновка в резултатите.
Това могат да бъдат трудови постижения, напредък в квалификацията, мениджърски или организаторски изяви и пр. Целта е служителят да изпита положителни чувства от положените усилия и постигнатите резултати. Това ще го стимулира за още по-добросъвестно отношение към работата.
Без излишни възторзи и изхвърляния, просто му се съобщават резултатите и фактите, свързани с неговата работа, правят се изводи за възможностите му и му се прави предложение.
5. Тук е време думата да се даде на служителя.
Има ли желание за подобно израстване? Мотивиран ли е за повече усилия, власт, отговорности, придобивки? Склонен ли е да се развива на новото място? Възможно е плановете му да са в съвсем друго направление и да не е съгласен да ги променя. А може, под влияние на предложението, те да претърпят благоприятни изменения.
6. Когато всичко това се изясни, беседата може да прерасне в “управление чрез индивидуалните цели”.
Ръководителят току що е научил какви са те, съотнесъл ги е с интересите на компанията и незабавно се заема да организира индивидуалното планиране кариерата на служителя. Независимо дали е налице съгласие с предложението, което му е направил, или държи на ориентацията си в друга посока. Важното е да се възползва от ситуацията и да я отиграе в интерес на организацията.
7. В случай, че предложението е посрещнато с одобрение и, че отговорът е положителен, разговорът се развива към беседа при назначаване.
Дава се пълна информация за новото място, за новите изисквания, правила и отговорности, за характера на хората и обкръжението, за трудните места и начините за преодоляването им. По отношение на новите елементи, които се появяват в професията, всичко се повтаря както в беседата при назначаване.
Повече можете да намерите и в трите тома „Организационно консултиране“ тук >>>