Беседа при освобождаване – Част II
Отговор, предоставен от
проф. Сава Джонев
проф. Сава Джонев
28 Юли 2016
Вижте Част I тук: Беседа при освобождаване – Част I
3. Следва поставяне на целта:
Заявление на ръководителя, че независимо от задачите, които има, държи много на този разговор, в който иска да уважи своя колега и да изясни за себе си някои неща за организацията на работата в звеното и за собствената си роля в този процес.
4. Общата част, която следва, има за цел събирането на диагностична информация, мнения и оценки за организацията и себе си.
Естествено е в този разговор да постъпят и някои идеи и предложения за промяна.
След уводните въпроси - “какво мислите за настоящата си работа? Впечатленията ви след времето, през което сте я изпълнявали?” - следват набелязаните по-горе “въпроси за всички по-значителни различия, които е имал със служителя през последните шест месеца”. Важното е ръководителят да не гледа на беседата като на спор, в който да убеждава служителя, че не е имал друг изход и, че точно взетото от него решение е било най-правилното. Това би затворило устата на събеседника и би обезсмислило начинанието. Напротив, ръководителят трябва напълно да се освободи от своята гледна точка и да опита да предразположи другия да каже максималното, а сам да разбере всичко, което другият може да му предложи. Задачата му не е да доказва, че го е надвил, а да убеди себе си, че има още какво да научи. Така че никакъв спор не трябва да се започва.
Накрая, ако до момента не е получил отговори, може да постави няколко общи въпроса от ключово значение:
какво се надявате да е различно на новото място, което тук ви липсва? от кога започнахте да мислите за напускане? по какъв повод се зароди идеята ви за напускане? какво, ако бъде променено, би могло да ви задържи на настоящата ви работа? Какво би могло да се направи, за да бъде задържан следващият, който заеме вашето място? какви съвети бихте ми дали по отношение на работата, организацията и собственото ми поведение на ръководител?
Ако успее да събере такава информация (и още повече, ако в бъдеще съумее да се възползва от нея) ръководителят трябва да бъде напълно доволен от беседата.
5. Следва приключване.
Дава се възможност за въпроси, които напускащият би искал да постави, и им се отговаря.
Изразява се благодарност за отзивчивостта, след което следва сбогуване с пожелания за успех.
Повече можете да намерите и в трите тома „Организационно консултиране“ тук >>>
БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "9 експертни решения за трудовоправни отношения"!
Подобни статии от категория Мениджмънт
18Ян2017
Уволняването на служител е трудна задача, но е едно от най-важните неща, които менижърът трябва да върши
от PortalTRZnormativi.bg
18 Ян 2017
12Ян2017
Не можете да накарате служителят да се промени така, че да стане подходящ за фирмата Ви
от PortalTRZnormativi.bg
12 Ян 2017
11Ноем2016
3 факта, пред които ще трябва да се изправите, когато уволните някого за първи път
от PortalTRZnormativi.bg
11 Ноем 2016
21Окт2016
7 знака, че най-добрият Ви служител се кани да напусне
от PortalTRZnormativi.bg
21 Окт 2016