Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Беседа при назначаване

    проф. Сава Джонев Отговор, предоставен от
    проф. Сава Джонев
    У всеки човек, когато попадне в нова среда, се актуализира специфичен ориентировъчен рефлекс - рефлексът “Какво е това?”. Смес от тревога, любопитство и желание за адекватност на поведението. Необходимостта от разбиране и структуриране на новата ситуация кара индивида да се оглежда и да търси подходяща информация, която ще му осигури безпроблемна адаптация. В тази връзка новаците са винаги приемници на модели, норми, традиции, докато ветераните са предаватели, тютори, настойници.

    Във вроденото си желание да контролира своето обкръжение, новоназначеният служител най-напред се нуждае от сведения за работата, за организацията и колегите си. 

    Беседата при назначаване закономерно следва от успешното интервю при кандидатстване и трябва да се разглежда като неговото естествено продължение и развитие при новосъздалите се условия. А те са условия на поемане на ангажименти и пълномощия, на въвеждане в процеса на изпълнение на служебните задачи и в сложните йерархични, трудови и междуличностни отношения.

    Тази беседа е особено необходима на новопостъпилия и по-малко на ръководителя, който го наема. Затова понякога тя се забавя, претупва, а може и въобще да не се състои. Но това е погрешно и се заплаща с много нерви и разочарования на служителя, което остава трайна негативна нагласа към длъжността, организацията, ръководителя и заварените колеги.

    Затова, за да не започнат дълготрайните трудови взаимоотношения с нежелателни фалове, е необходимо ръководителят да подготви и проведе още в началото на първия работен ден “беседа при назначаване”. Нейната структура не е особено сложна, но съдържанието й е особено отговорен подбор, а провеждането ѝ - често много деликатна задача.

    1. Посрещането и уводните думи трябва да минат под знака на поздравленията за назначението.

    Няколко въпроса за самочувствието, сведения за оформянето на документацията, местонахождението на най-непосредствено необходимите му служби.

    2. След това може да се премине към обстановката в организацията и звеното.

    Без разкрасяване (новопостъпващият така или иначе скоро ще разбере истината), се изяснява какво е актуалното състояние на нещата. Как работи организационният механизъм в момента. Какви са успехите и трудностите. Какви са надеждите на ръководителя към новоназначения за изпълнението на някои задачи и разрешаването на съществуващите проблеми.

    3. Тук темата естествено може да прелее към въпросната длъжност.

    Новият служител трябва да получи добре структурирани указания за неговите задължения и пълномощия. Доколкото има разработена длъжностна характеристика, подробно трябва да се очертаят неговите функции и дейности, както и взаимодействията му с другите участници в трудовия процес. Посочват се лицата, с които трябва да интегрира усилията си, както и тези, които ще го ръководят и пред които ще се отчита. Дефинират се критериите, по които ще се оценява работата му и стандартите за оптимално изпълнение, така че да бъде в състояние сам да оценява своя труд, преди другите да направят това. Описват се и формите на контрол, които се прилагат и мерките които ги съпътстват.


    4. По-нататък новият служител трябва да получи ориентация за бъдещите си колеги.

    Да се дефинира техният официален статус и да се характеризира естеството на взаимовръзката му с тях. В тактична форма да се предупреди за особеностите на отделни членове и печелившата тактика с тях. Това може да се направи  първоначално в кабинета на ръководителя, а след това под формата на обход или на обща среща (ако има подходящ повод за такава в момента), новопостъпилият да се представи на останалите и те на него.

    5. Предвидливият ръководител трябва да предупреди новият служител и за вероятни трудности, които могат да възникнат в работата му, както и за начините за третирането им.

    Най-често срещаните грешки и начините за избягването им. Симптомите на наближаващите проблеми. В тази връзка трябва да има към кого да се обърне за съвет и помощ при затруднения.

    6. Периодично по време на беседата се дава думата на служителя, за въпроси и уточнения, както и за обратна информация доколко е разбрал казаното.

    Ако се налага, водещият може да му предложи още в началото да си записва, тъй като информацията е нова и обемиста, а ръководителят твърде зает, за да я повтаря. Накрая на беседата обаче, изрично се пита дали има нещо неясно, някои въпроси и се оставя време за свободен разговор, в който те могат естествено да възникнат или пробият през лавината от нова информация.

    На новоназначеният служител се изготвя план за въвеждане в работата и се назначава наставник, който да го ръководи в процеса на запознаване с длъжността, условията на нейното изпълнение, колегите и т. н. Посочват се срокове за достигане на междинни степени на усвояване на новата длъжност, резултати, които трябва да бъдат постигани, критерии и методи за оценка. 

     Повече можете да намерите и в трите тома „Организационно консултиране“ тук >>>

    БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

    9 експертни решения за трудовоправни отношения

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "9 експертни решения за трудовоправни отношения"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x