Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Обнародвания на държавен вестник
  • За пореден път вместо обучение и преквалификация - субсидирана заетост

    PortalTRZnormativi.bg Отговор, предоставен от
    PortalTRZnormativi.bg
    Националният план за действие по заетостта за тази година (НПДЗ 2017) подозрително прилича на плана от миналата – от запазения бюджет от 73 млн. лв. до структурата на разходите.
     
    Налице са и някои опити за изменение в акцента върху различните целеви групи – НПДЗ 2017 включва по-голям брой мерки и средства в подкрепа на безработните млади хора, дългосрочно безработните и хората, имащи увреждания, а също и повече средства за трудова интеграция на бежанци. Спрямо с 2016 г. се повишават средствата по Националната програма за заетост и обучение на хора с трайни увреждания, а също и Програмата за обучение и заетост на продължително безработни лица. Леко понижение е предвидено в парите за регионални програми за заетост и Националната програма „Асистенти на хора с увреждания”. 
     
    Изменението във философията на политиките, обаче, все още липсва. За поредна година акцентът не е върху обучението и квалификацията на уязвимите групи на пазара на труда, а пада върху директното създаване или подкрепа на заетост. Този тип структура на политиките за подкрепа на заетостта е доказала неефективността си, заради което в почти всички страни от ЕС се прилага обратният подход – поставя се приоритет на способността на бенефициентите да си осигурят работа.
     
    Независимо от постепенната промяна в реториката през последните години са налице затрудненията, които Министерството на труда и социалната политика (МТСП) среща в модернизирането на своята активна политика на пазара на труда. Част от пречките са резултат от недостатъците на трудовото законодателство, политиката по доходите и други фактори, които, дори и свързани с дейността на МТСП, не попадат напълно в прерогативите на министерството.

    Като примери могат да се посочат: 
     
    Прекомерната нормативна защита на хората с увреждания на трудовия пазар прави по-трудно тяхното наемане в обичайна среда, което води до увеличение на потенциалните бенефициенти/разходите по програми за субсидиране на директна заетост на тази уязвима група.
     
    Подобен ефект е налице при ръста на минималната работна заплата (МРЗ) върху младежите, дългосрочно незаетите, хората, които живеят в отдалечени райони, или ниско квалифицираните. При равни други условия наемането им става все по-малко вероятно с всяко покачване в нивото на МРЗ. Именно тук най-ясно се вижда нуждата от качествени мерки в посока обучение и преквалификация с оглед увеличаване на производителността и приближаването на добавения продукт от труда на тези хора над минималното възнаграждение.
     
    Липсата на традиции в обучението и преквалификацията и опасенията по отношение качеството на контрола на такива програми не могат да се явяват аргумент за липсата на промяна. Добрите практики следва да се насърчават, неефективните програми – спират, а недобросъвестни доставчици на подобни услуги – да се санкционират. Колкото и интуитивно да изглежда горната констатация, практическото ѝ прилагане е абсолютно задължително за постигане на търсените резултати.
     
    Поставянето на акцент върху преквалификацията и обучението не представлява самоцел, а скоро едва ли ще се открие по-подходящ момент за изменение в структурата на активната политика на пазара на труда. В началото на тази година икономиката ни е все по-близо до състояние на пълна заетост, където безработицата е сведена до нейните структурен и фрикционен компоненти. Поради това мерките за субсидирана заетост са все по-малко нужни и ефективни, а тези за повишаване шансовете за пазарна реализация на бенефициентите на тези мерки – още по-важни. Това е причинено от факта, че при един следващ икономически трус и ново покачване на безработицата, бюджетът на МТСП ще се изправи пред ново изпитание.

    източник: economic.bg

    БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

    9 експертни решения за трудовоправни отношения

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "9 експертни решения за трудовоправни отношения"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x