Как да разберете, че е време да наемете първия си служител

PortalTRZnormativi.bg
12 Ноем 2015
В определен момент всеки предприемач се сблъсква с вземането на предизвикателното решение дали е дошло времето да наеме първия си служител.

От една страна, ако наемете служител твърде рано, най-вероятно ще имате а) финансови проблеми и б) някой, на когото не можете да осигурите достатъчно работа. Същевременно обаче ще прибавите и стреса от ръководенето.
От друга страна, ако наемете служител твърде късно, можете да изпуснете критично важни пазарни моменти за извеждане на продукти, които можете да създадете при наличието на съдeйствие от страна на втори член в екипа Ви.
Откриването на правилния момент в такъв случай често се оказва решаващ за това дали ще се провалите или ще успеете в бизнеса. Как обаче да разпознаете този "правилен" момент.
Ето как:
Познавайте добре моментите, в които НЕ трябва да наемете служител.
Когато сте отчаяни.
В много случаи това е причината за наемане. Имате повече работа, отколкото можете да свършите и затова смятате, че Ви трябва нов човек. Решение, продиктувано от стрес, рядко е правилно.
Когато не сте съвсем наясно какво искате новия човек да върши.
Погрешно е да назначавате, когато имате нужда от помощ, но не знаете за какво точно трябва да Ви се помогне. Освен ако не дефинирате конкретна длъжност, не можете да назначавате някого. В противен случай вместо ефективност, този нов служител ще Ви донесе проблеми и разходи, от които не се нуждаете.
Когато наемате първия появил се кандидат.
Ако имате късмет, първия кандидатстващ може да се окаже страхотен и да изведе бизнеса Ви на по-добри позиции. Това обаче е изключително рядко събитие. Бъдете много внимателни, когато наемате служители и никога не неглижирайте внимателно проведения процес на подбор.
Наемайте, когато задачите, които трябва да се изпълняват, ще генерират финансови средства.
Има две основни предназначения на служителите: 1) да правят пари за бизнеса и 2) да пестят пари на бизнеса. Трябва да имате достатъчна увереност, че новият служител ще прави поне едното от тези две неща.
В ранните стадии от развитието на една компания, генерирането на пари е по-важно от пестенето. Още повече, че ако сте като голяма част от стартиращите фирми, няма да имате много средства за пестене. Това, от което се нуждаете, е да създадете продукт или да предлагате продукта си на пазара. В последствие можете да се тревожите за намирането на хора, които да защитават натрупаните капитали.
Ще знаете, че е време да наемате, когато, ако имате списък от дейности, които трябва да се свършат от друг човек, но този списък от дейности ще Ви донесе приходи. Ето няколко такива:
- създаване на нов продукт (свързано с дизайнери, разработчици и т.н.);
- влагане на маркетингови усилия за даден продукт (свързано с маркетолози, рекламни агенти и т.н.);
- продажби на даден продукт (свързано например с касиери, продавачи, служители в телемаркетинга и т.н.).
Наемайте, когато задачите, които трябва да се вършат, попадат в определен комплект от умения.
Преди да търсите служител, трябва да знаете какъв тип служител да търсите. Има огромно множество от различни комплекти от умения, които трябва да се идентифицират. Не е достатъчно да знаете, че Ви трябва помощ, а да знаете, че например Ви трябва рекламист. Да имате човек за всичко звучи много добре, но е по-скоро непостижимо.
Вместо това се концентрирайте върху определянето не само на длъжността, но и на това какво трябва да носи тя със себе си. Искате рекламист, който има опит в социалните мрежи? Който е работил за популяризирането на определени продукти? Който има умения за работа с PhotoShop? Това са конкретни изисквания. Трябва да сте наясно с всяко от тях, за да намерите именно човека, който Ви трябва.
Наемете новия си служител на трудов договор за непълен работен ден или на граждански договор.
Може още да не сте уверени, че Ви трябва втори във фирмата. Не се колебайте. Вместо това тествайте. Наемете някого на четири часа или на граждански договор. Вижте дали ще се сработите. Проверете дали действително постигате целените резултати.
След като поработите известно време, направете анализ:
- дали новият служител помага на компанията да се развива или ѝ пречи?
- ще имате ли нужда от този служител на пълен работен ден?
- ще Ви трябват ли още хора?
Ако всичко се нареди добре, можете да наемете конкретния човек на пълен работен ден.
В заключение
Не се страхувайте от наемането на кадри. Дори и ужасния служител е по-добър от липсващия. Грешките са важна част от израстването, усъвършенстването и развитието. Със сигурност има риск да наемете неподходящия. А може и да го наемете в неправилното време. Сега обаче ще направите разликата между двете.
Също така най-вероятно Ви е станало ясно, че фирмата Ви няма да разширява дейността си, докато не назначите някой да Ви помага. А това със сигурност е целта на бизнеса Ви, нали?
източник: entrepreneur.com
БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "ТРЗ практика – готови решения за отпуски, трудови и граждански правоотношения "!
Подобни статии от категория Мениджмънт
20Юни2018
15-те най-често срещани въпроса по време на интервю за работа
от PortalTRZnormativi.bg
20 Юни 2018
24Ноем2017
3 умни стратегии в управлението на персонала за модерния мениджър
от PortalTRZnormativi.bg
24 Ноем 2017
15Ноем2017
Ключът към избиране на най-подходящия кандидат е решението кое е най-важно
от PortalTRZnormativi.bg
15 Ноем 2017