Беседа при освобождаване – Част I
Отговор, предоставен от
проф. Сава Джонев
проф. Сава Джонев
27 Юли 2016
Освобождаването може да има три основни причини - по собствено желание, съкращение или уволнение. Ситуацията е твърде различна при всяка от тях:
Например, ако има приятели сред персонала, които са му били предани, хора, които са му правили лични услуги и пр.
Независимо от тези различия обаче, ако ръководителят се е придържал плътно към “върховното ръзпоредителство на дейността”, ако вместо емоционални престрелки е следвал проблемно решаваща стратегия, насочена към висока ефективност на дейността, то раздялата може да протече уравновесено, дори конструктивно.
Ако служителят напуска по лични съображения, то няма проблем да бъде получено искреното му мнение за проблемите, които вижда в организацията и управлението, за затрудненията, които е срещал и т. н.
Ако не излага никакви съществени основания, много вероятно е да напуска защото е неудовлетворен и ръководителят сигурно има съществена заслуга за това. В този случай е още по-важно да се разбере какви пропуски и слабости по негово мнение има в работата на мениджъра.
При правилно процедиране в по-ранните фази, дори съкращаваните или уволняваните служители могат да бъдат предразположени към откровен разговор на сбогуване, на който да изразят своето отношение към пропуските в организацията и управлението на ръководителя. Стига да е било уважавано тяхното лично достойнство и мерките, които се взимат “срещу тях” да са обективно обусловени, а не плод на пристрастията и неуравновесените реакции на началника.
Затова, в рамките на предупредителния срок, ръководителят следва да си припомни и дефинира като въпроси всички по-значителни различия, които е имал със служителя през последните шест месеца. Какво напускащият мисли за проблема, за избраното решение, за постигнатия резултат? Какво е чувствал и чувства сега? Как другояче би било по-добре да се постъпи? И т. н. Дори да не получи необходимите му отчетливи отговори, самото припомняне и анализиране на тези ситуации е добра загрявка за самодиагностика и обещаващо начало за напредък на ръководителя.
След обичайното посрещане и настаняване в кабинета на ръководителя следва преходна част – общ разговор за състоянието на нещата около напускането, проблеми, самочувствието на индивида и т. н. Тонът е приветлив, без упреци, с оптимистичен поглед към бъдещето.
При напускането по собствено желание ръководителят може да изпадне в неизгодно положение, тъй като остава без служител, за чието място трябва да търси подходящ човек. Това може да го изнерви, но може и да го зарадва (че се отървава от нежелан служител).
При съкращенията е скандализирано чувството за сигурност на служителите. На изпитание е поставена и човечността и морала на ръководителя. Той е длъжен да избере най-справедливия принцип, но това не винаги е лесно.
Например, ако има приятели сред персонала, които са му били предани, хора, които са му правили лични услуги и пр.
Накрая, ако се касае за уволнение или принудително напускане, то очевидно става дума за малко или повече изразен конфликт, който напряга и двете страни.
Независимо от тези различия обаче, ако ръководителят се е придържал плътно към “върховното ръзпоредителство на дейността”, ако вместо емоционални престрелки е следвал проблемно решаваща стратегия, насочена към висока ефективност на дейността, то раздялата може да протече уравновесено, дори конструктивно.
1. Подготовката за тази беседа, започва със стартирането на предупредителния срок за освобождаване. Основната цел на предстоящия разговор е сред причините за прекратяването на трудовия договор, ръководителят да намери пътища за усъвършенстване на своята работа.
Ако служителят напуска по лични съображения, то няма проблем да бъде получено искреното му мнение за проблемите, които вижда в организацията и управлението, за затрудненията, които е срещал и т. н.
Ако не излага никакви съществени основания, много вероятно е да напуска защото е неудовлетворен и ръководителят сигурно има съществена заслуга за това. В този случай е още по-важно да се разбере какви пропуски и слабости по негово мнение има в работата на мениджъра.
При правилно процедиране в по-ранните фази, дори съкращаваните или уволняваните служители могат да бъдат предразположени към откровен разговор на сбогуване, на който да изразят своето отношение към пропуските в организацията и управлението на ръководителя. Стига да е било уважавано тяхното лично достойнство и мерките, които се взимат “срещу тях” да са обективно обусловени, а не плод на пристрастията и неуравновесените реакции на началника.
Затова, в рамките на предупредителния срок, ръководителят следва да си припомни и дефинира като въпроси всички по-значителни различия, които е имал със служителя през последните шест месеца. Какво напускащият мисли за проблема, за избраното решение, за постигнатия резултат? Какво е чувствал и чувства сега? Как другояче би било по-добре да се постъпи? И т. н. Дори да не получи необходимите му отчетливи отговори, самото припомняне и анализиране на тези ситуации е добра загрявка за самодиагностика и обещаващо начало за напредък на ръководителя.
2. Прощалната беседа се провежда в утрото на последния работен ден на служителя - когато всичките му съображения са били вече обсъдени с приятели и близки, но преди да са приключени всички формалности по напускането:
След обичайното посрещане и настаняване в кабинета на ръководителя следва преходна част – общ разговор за състоянието на нещата около напускането, проблеми, самочувствието на индивида и т. н. Тонът е приветлив, без упреци, с оптимистичен поглед към бъдещето.
Повече можете да намерите и в трите тома „Организационно консултиране“ тук >>>
БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "9 експертни решения за трудовоправни отношения"!
Подобни статии от категория Мениджмънт
18Ян2017
Уволняването на служител е трудна задача, но е едно от най-важните неща, които менижърът трябва да върши
от PortalTRZnormativi.bg
18 Ян 2017
12Ян2017
Не можете да накарате служителят да се промени така, че да стане подходящ за фирмата Ви
от PortalTRZnormativi.bg
12 Ян 2017
11Ноем2016
3 факта, пред които ще трябва да се изправите, когато уволните някого за първи път
от PortalTRZnormativi.bg
11 Ноем 2016
21Окт2016
7 знака, че най-добрият Ви служител се кани да напусне
от PortalTRZnormativi.bg
21 Окт 2016