Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Въпроси и отговори
  • Модели документи
  • Срокове за плащания и отчети
  • Законодателство
  • Новини
  • Обнародвания на държавен вестник
  • Беседа при освобождаване – Част I

    проф. Сава Джонев Отговор, предоставен от
    проф. Сава Джонев
    Освобождаването може да има три основни причини - по собствено желание, съкращение или уволнение. Ситуацията е твърде различна при всяка от тях:

    При напускането по собствено желание ръководителят може да изпадне в неизгодно положение, тъй като остава без служител, за чието място трябва да търси подходящ човек. Това може да го изнерви, но може и да го зарадва (че се отървава от нежелан служител).
    При съкращенията е скандализирано чувството за сигурност на служителите. На изпитание е поставена и човечността и морала на ръководителя. Той е длъжен да избере най-справедливия принцип, но това не винаги е лесно.

    Например, ако има приятели сред персонала, които са му били предани, хора, които са му правили лични услуги и пр.

    Накрая, ако се касае за уволнение или принудително напускане, то очевидно става дума за малко или повече изразен конфликт, който напряга и двете страни.

    Независимо от тези различия обаче, ако ръководителят се е придържал плътно към “върховното ръзпоредителство на дейността”, ако вместо емоционални престрелки е следвал проблемно решаваща стратегия, насочена към висока ефективност на дейността, то раздялата може да протече уравновесено, дори конструктивно.

    1. Подготовката за тази беседа, започва със стартирането на предупредителния срок за освобождаване. Основната цел на предстоящия разговор е сред причините за прекратяването на трудовия договор, ръководителят да намери пътища за усъвършенстване на своята работа.

    Ако служителят напуска по лични съображения, то няма проблем да бъде получено искреното му мнение за проблемите, които вижда в организацията и управлението, за затрудненията, които е срещал и т. н.

    Ако не излага никакви съществени основания, много вероятно е да напуска защото е неудовлетворен и ръководителят сигурно има съществена заслуга за това. В този случай е още по-важно да се разбере какви пропуски и слабости по негово мнение има в работата на мениджъра. 

    При правилно процедиране в по-ранните фази, дори съкращаваните или уволняваните служители могат да бъдат предразположени към откровен разговор на сбогуване, на който да изразят своето отношение към пропуските в организацията и управлението на ръководителя. Стига да е било уважавано тяхното лично достойнство и мерките, които се взимат “срещу тях” да са обективно обусловени, а не плод на пристрастията и неуравновесените реакции на началника.

    Затова, в рамките на предупредителния срок, ръководителят следва да си припомни и дефинира като въпроси всички по-значителни различия, които е имал със служителя през последните шест месеца. Какво напускащият мисли за проблема, за избраното решение, за постигнатия резултат? Какво е чувствал и чувства сега? Как другояче би било по-добре да се постъпи? И т. н. Дори да не получи необходимите му отчетливи отговори, самото припомняне и анализиране на тези ситуации е добра загрявка за самодиагностика и обещаващо начало за напредък на ръководителя.

    2. Прощалната беседа се провежда в утрото на последния работен ден на служителя - когато всичките му съображения са били вече обсъдени с приятели и близки, но преди да са приключени всички формалности по напускането:

    След обичайното посрещане и настаняване в кабинета на ръководителя следва преходна част – общ разговор за състоянието на нещата около напускането, проблеми, самочувствието на индивида и т. н. Тонът е приветлив, без упреци, с оптимистичен поглед към бъдещето.

       Повече можете да намерите и в трите тома „Организационно консултиране“ тук >>>

    БЕЗПЛАТНО приложение portaltrznormativi.bg

    9 експертни решения за трудовоправни отношения

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalTRZnormativi.bg и получете специален PDF "9 експертни решения за трудовоправни отношения"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x